Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R67o75b25e33r12t 60M90á38s62l13o 1231511417627

Velký souhlas, karma. Ještě by se dalo pohovořit o polyteistických náboženstvích, která většinou jsou díky vnitřní konkurenci také o něco tolerantnější.

0/0
27.9.2015 1:42

Z21d98e58n46ě63k 58U67n80g94r37á84d 5251937685693

Hezký článek!!!!Náboženství jakéhokoliv je nástrojem manipulace,jako politika.....

0/0
26.9.2015 21:45

D94á69š13a 41S78t37á14r94k96o49v15á 5841760898

Pane Závladský, ne vždy se s Vámi shodnu, ale tento Váš článek mne více než zaujal. Jsem ale přesvědčena, že na vině není náboženství (jakkoliv se v dané době, v daných zeměpisných šířkách a pro danou skupinu nazývá a cokoliv hlásá), ale stádnost lidstva jako takového. Stádnost daná neochotou jedince přijímat odpovědnost za jeho činy a snahou schovávat se za pohyb či činy stáda a ideálně najít vůdce či viníka (nezřídka jde o jednu osobu).

Ještě jednou děkuji a dávám karmuR^

0/−1
26.9.2015 11:33

M59i27l63a30n 76S11t33e37h68l11í93k 7260869803861

Já váš článek i názory v něm obsažené, přijímám zcela bez výhrad, takže nemám co bych dodal. R^:-)

+1/0
26.9.2015 11:06

M48i85r66o32s68l66a42v 20K20u62l34h17a14v61ý 5959582721

I z diskuse je zřejmé, pane Závladský, že jste pustil džina z lahve; je to na debatu min. na mnoho hodin a to ještě, bez jakéhokoli ponižování, pro vzdělanější nebo obecně pro přirozeně filozofií nadané (ne každý inženýr musí rozumět toku myšlenek pro filozofické závěry).

K tématu si dovolím velmi zjednodušený příklad. Správně jste zařadil komunistické snažení vedle jiných náboženství. Ta lákavá idea obou měla a má za cíl, vytvořit nového, lepšího člověka. U křesťanství je to přiblížení se k Bohu, který však (řekl bych paradoxně) je současně  v každém v nás a je jen potřeba mu dát prostor. U komunistů byla vize beztřídní společnosti, kde i ti nejschopnější dají svůj um ve prospěch celku a ve finále si bude každý brát dle svých potřeb. Odměna zásluhovosti se mnohým jevila jako dočasná (rovnostářství).

U křesťanství a jejímu snažení, i přes velké středověké zátočiny, je cesta stále otevřená, jen po ní jde stále méně lidí. Idealismus komunistické  myšlenky tvrdě narazil (již od počátku) na lidskou pudovou přirozenost a naprostá neschopnost čistění vedoucího aparátu zevnitř umožnila pomocí kariéristů a často lidské spodiny (nepočítaje vnější vlivy) toto snažení z historického pohledu velmi rychle pohřbít.

 Kapitalismus, při své lepší produkci do určité míry pudovosti (právo silnějšího) využívá; jistě se k tomu řadí i ustálená klišé - být na správném místě na správném místě nebo štěstí přeje připraveným. Každé společenství (již od zvířecí smečky) musí být nějak organizované, jinak se velmi rychle rozpadne. Kapitalismus, po strastiplné cestě, našel svou, existenci zachovávající, organizaci v demokracii (ekonomické poučky záměrně vynechávám). I jeho končící živostnost je pro některé již na dohled ( spotřební společnost, globalizace, stále se rozevírající nůžky mezi bohatými a chudými, nekryté velké množství peněz a pod.), což je výzvou pro dnešek, jak dál.

I

+1/−1
26.9.2015 2:38

M89i89r44o20s30l94a26v 67K46u66l11h11a46v61ý 5509332171

Islám měl na počátku v jeho tvůrci - Mohamedovi - toho, kdo hledal lepšího člověka. Svým učením potlačil zvířecí způsoby kočovných kmenů ( např. vraždění novorozeňat ženského pohlaví), paradoxně zlepšil tehdejší postavení žen, ale se vzrůstající světskou mocí velmi výrazně vystoupilo na povrch jeho ego ( časová linie veršů Koránu to dosvědčuje) a když vložil do základu víry jeho neměnnost, zakonzervoval jeho vývoj v 7. století.

Víc než náboženské jsou však ideologické zásady organizování společnosti a rodiny velmi jednoduché (úspěšnost v šíření) a více než jiná hnutí, silně nabádající k expanzi a víc než jiná, trvající na jedinečnosti ( za mnohé jiné: všichni se rodíme jako muslimové?!)

Nezrůdnější odnože islámu jsou právě ty, které se vracejí k základům, k Mohamedovi, do středověku. I přes 1,5 miliardy muslimů tvrdím, že islámská ideologie je vždy zneužívána k uchopení moci a při malé motivaci k hospodářskému rozvoji, k parazitování na jiných společenstvích. Nebýt ropy a petrodolarů, mnozí v Evropě by ani nevěděli, co to islám je.

0/−1
26.9.2015 2:41

J57i62ř47í 61K18i32n26d17l 2538677523927

Pane Kulhavý  co je na  islámu mírumilovného, když Muhammad, který  je muslimy považován za Pečeť proroků, za nejlepšího člověka, který kdy žil.  Tento člověk se roku 627 vydržel celý den a celou noc dívat na usekávání hlav sedmi stovek osob  židovského medínského kmene Bení Quarajzá. Byla to poprava, kterou sám nařídil  a mrtvá těla pak nechal svrhnout do obrovského příkopu vykopaného podél   medínského náměstí. Pozůstalé ženy a děti prodal jako otroky. Tohle je ProrokMuhammad - muž, který vraždil, loupil, mučil svoje odpůrce, a to jen proto, aby  vyzradili úkryt majetku z přepadených vesnic, bral si všechny ženy, jakých se  mu zachtělo atd. Co může být pozitivního na učení, které vzešlo z úst tohoto muže? Může existovat něco jako umírněný islám? On sám měl za ženu devitileté dítě se kterým souložil.

+1/0
26.9.2015 8:23

Z28b75y71š52e30k 35H95l45i76n27k90a 3501643310103

Pokud si Korán přečtete v časovém řazení, tedy jak vznikal, skutečně zjistíte, že Mohamed začal tak, jak píše pan Kulhavý. To mu ovšem dlouho nevydrželo a záhy se z něj stal loupežník, terorista a masový vrah. Proto také zastánci islámu argumentují mírumilovností islámu - prostě vytrhnou něco z počátečního období a o zbytku stydlivě mlčí.

+2/−1
26.9.2015 9:44

Z41b18y73š10e83k 82H96l13i43n21k21a 3811673270133

Pane Kindle, nesouhlasit sice můžete, ale měl byste umět takový nesouhlas také řádně zdůvodnit. Což vám zjevně nejde. ;-D

0/0
26.9.2015 13:23

J76i37ř72í 73K27i90n38d58l 2258367533877

Pane Kulhavý to snad nemyslíte vážně že nebýt ropy a petrodlolarů, tak by v Evropě nevděli, co je to islám? Evropa velmi dobře ví co je to islám ve své historii se bránila expanzi islámu. Islám měl svého času  hranice až U Nových zámků.  Islám je ideologie, která za necelých stolet od svého vzniku vybudovala říši zahající až k hranicím Číny. Pouze Evropa odolávala nájezdům muslimů.

0/0
26.9.2015 8:28

M40i40r71o95s96l85a32v 84K97u78l67h68a20v31ý 5729382411

Rozohňujete se oprávněně, ale měl jsem na mysli, že když se dnes zeptáte sta občanů na ulici, co to bylo za bitvu u Vídně, jen málo bude v obraze. Natož když by Arábie byla chudou pouštní oblastí.

+1/0
26.9.2015 9:25
Foto

P19e53t37r 27Z73á50v63l76a90d14s19k12ý 5581573730391

Ačkoliv bych o několika odstavcích diskutoval, většinu píšete velmi rozumně.

+2/0
26.9.2015 14:01

M94i66r72o70s24l24a94v 45K42u14l96h68a14v63ý 5959272101

Ano, mé vyjádření bylo dosti zjednodušené, neb jak jsem uvedl v záhlaví - je to diskuse min. na hodiny.

0/0
27.9.2015 21:22
Foto

P27e16t81r 26Z69á65v88l18a29d15s81k23ý 5811483310921

Nepochybně jsem to měl v úmyslu. Přes půl roku už na iDnes moc nepublikuji, mám svůj portál. Ale tohle jsem pokládal za zásadní.

0/0
26.9.2015 12:46

J39i24r63k98a 66B26r93u58n91n83e68r 4528932729367

Naprosto s Vámi souhlasím. Když ty rvačky o sebe bůh viděl nechal svět napospas sobě samému. Zbyly jen emoce, instinkty a rozum.

0/0
26.9.2015 2:27

M17i90c12h41a51l 90S23e34d10m82í62k 3939185226311

Připojím citáty dvou křesťanských osobností s trochu podobným vyzněním: Blaise Pascal říká, že člověk nikdy nekoná zlo tak dokonale a s nasazením, jak když jej koná z náboženského přesvědčení. A C. S. Lewis říká v podobném duchu hořkou pravdu: Pokud se křesťanství nezdaří učinit člověka mnohem lepším, učiní jej mnohem horším.

Ani jeden z nich ovšem negeneralizuje, nenasazuje si jednobarevné brýle. Cokoli se dá použít nebo zneužít, hned druhý bod Desatera je Nezneužiješ jména Božího. Pod to se snad taky podepíšete.

Pokud tvrdíte, že je každé náboženství chybné, musíte to vztáhnout i na náboženství rozumu. Tedy nekriticky dávat rozumu větší místo, než mu přísluší.

.

K zamyšlení doporučuji tématický úryvek z knížky M.O.Váchy, kritický pohled "zevnitř":

http://fojtikova.webnode.cz/news/neumelcum-zivota-skvela-kniha-marka-vachy/

+2/−1
25.9.2015 22:24

V59á65c75l74a74v 48Š41o28b42r 5103212337330

Budu citovat Nikolu Teslu: (A machine to end the war, 1937)

There is no conflict between the ideal of religion and the ideal of science, but science is opposed to theological dogmas because science is founded onfact. To me, the universe is simply a great machine which never came into being and never will end. The human being is no exception to the natural order.Man, like the universe, is a machine. Nothing enters our minds or determines our actions which is not directly or indirectly a response to stimuli beating upon our sense organs from without. Owing to the similarity of our construction and the sameness of our environment, we respond in like manner to similar stimuli, and from the concordance of our reactions, understanding is born. In the course of ages, mechanisms of infinite complexity are developed, but what we call "soul " or "spirit," is nothing more than the sum of the functionings of the body. When this functioning ceases, the "soul" or the "spirit" ceases likewise.

Lidské myšlení je pouze a jenom souborem 0 a 1 na synapsích v našem mozku... něco udeří z prostředí na vaše tělo, to vyšle elektrický signál... no a pak se v podstatě tranzistorovou logikou danou strukturou mozku (a toho co vyplyvnou ostraní receptory) formuluje odpověď.

Pravda neuron má oproti tranzistoru jednu výhodu - může vytvořit více spojení na více buňek, spojení citlivých na jiné chemikálie, takže snadno 1 buňka nahradí desítky či stovky tranzistorů. (jako takové se blíží spíš grafickému procesní jednotce než výpočetní procesní jednotce)

navíc sice mozek vzniká podle genetického programu ale zároveň se dále dotváří buněčná spojení během života čímž se dále programuje.

0/0
25.9.2015 23:24
Foto

P84e96t46r 23Z56á77v74l32a79d17s78k12ý 5261893630261

Rozum není náboženství. To mi podsouváte. Hleďte na to jako na aritmetiku. Té vládne rozum, a kdokoliv praví z nějakého důvodu, že 1 + 1 = 5, může to sice prosadit, ale racionálně se mýlí.

0/0
26.9.2015 12:51

M14i31c85h45a70l 34S12e75d28m96í87k 3749715686401

Myslel jsem to tak, že pokud se rozumu dává nekriticky větší místo, než mu přísluší, může se stát pseudonáboženstvím.

+2/0
26.9.2015 13:19

Z40b66y88š48e12k 45H48l47i39n47k98a 3791583960723

Pokud je to opravdu z nějakého důvodu a nadefinuje příslušnou algebru, pak skutečně může taková rovnice platit. ;-D

+1/0
26.9.2015 13:27

T58o57m77á12š 38G78a34y86e62r 4602949705944

Cituji Vás:"tvrdím, že každé náboženství je chybné, protože staví vznesená tvrzení nad rozum a jeho poznání." Hodně dogmatický!:-)

Trochu to posunu, ale snad jen zdánlivě jinam: jsou i poezie,umění, láska  "chybná", když nemájí nic společného s rozumem a poznáním? A to snad rozum a poznání je nějaká konečná ,neměnná  a nejvyšší hodnota s kterou všechno poměřujete?

+2/−1
25.9.2015 21:41

J58a89r98o59s20l75a48v 44P36l51a61c79h64e82t55k97a 7706536536789

Nic lepsiho nez rozum a poznani nemame, takze nam to bude muset stacit.

+2/0
25.9.2015 21:49

Z54b48y40š96e69k 40H61l15i78n36k86a 3171733530883

A _víra_ v to, že nic lepšího než rozum a poznání nemáme, je horší? ;-D

0/−1
25.9.2015 22:49
Foto

P49e48t49r 69P81o57u37s31t16e26v31s72k94ý 2774885905175

Fajn. Dokažte mi, že rostliny vznikly dříve než slunce, když na slunečním svitu závisí. Dokažte, že země vznikla dřív než slunce, když vyšší prvky se tvoří pouze ve hvězdách. Dokažte, že Adam s Evou zalidnili celou zemi, když žádná populace savců není schopna se obnovit pokud jejich počet klesne pod kritickou mez, což je víc jak sto. Dokažte, že země je plochá. Dokažte že číslo Pí je 3 a ne 3.141592653589 atd. Dokažte, že krev z holuba léčí malomocenství. A můžu pokračovat dál

+1/−1
25.9.2015 23:11

Z50b91y49š19e59k 11H88l78i23n43k64a 3981633530153

Na začátku musím upozornit na skutečnost, že Bible NENÍ vědeckou knihou a jakákoliv snaha ji tímto způsobem interpretovat se musí nutně dostat do rozporu - i se zdravým rozumem. Přesto, pro existenci rostlin je nutné světlo.

Genesis 1:3  I řekl Bůh: Budiž světlo! A bylo světlo.

Teprve poté následovalo rostlinstvo:

Genesis 1:11  I řekl Bůh: Ať země dá vyrašit trávě, zeleni vysévající semeno, ovocnému stromoví nesoucímu na zemi ovoce podle svého druhu, ve kterém je jeho semeno. A stalo se tak.

A tak dál...

+1/−2
25.9.2015 23:27
Foto

P21e93t16r 58P31o83u70s30t27e27v33s80k48ý 2664665365885

Bez hvězd není světlo. To o čem se zde mluví je energie. Starohebrejština má pro světlo a energii stejné slovo

+1/0
25.9.2015 23:31

Z44b78y65š81e13k 79H89l46i59n89k68a 3241713310523

Takže rozporujete sám sebe? Hm. ;-D

Světlo (energie) je důležité pro existenci rostlinstva. Jenže to bylo zajištěno před vznikem rostlinstva. Pak se sice píše o dalších dvou světlech, oddělujících den od noci (Gen 1:16), ale nutné světlo tu již máme mnohem dříve.

Jak píšu, snaha o interpretaci Bible jako vědecké knihy je chybná úchylka. Podstatou je VZTAH - mezi Bohem a člověkem. Přesto se někteří tmáři pokouší nacházet rozpory mezi prastarým textem a současnou úrovní poznání (které se průběžně mění) jen proto, aby diskreditovali prostřednictvím podružných věcí to, co je hlavním smyslem.

+1/−2
25.9.2015 23:59
Foto

P71e25t61r 10P71o40u69s33t79e70v32s91k35ý 2294505215565

Proč bych si měl odporovat? Jen vám doplňuji vzdělání. Zeptejte se nějakého rabína na výklad genesis, přece jen je to jejich kniha. Aspoň to pak dává trochu větší smysl, ale pořád ne dost.

Podívejte, vaše představa je úplně mimo. Buď je to kniha která říká pravdu o našem světě nebo ne. Věda je jediný způsob jak to ověřit a ta říká a hlavně dokazuje že to tak není a to ve spoustě věcí, takže smůla.

A pokud se budeme bavit o onom světě. Tak mi řekněte jak si chcete užívat ráje, když se někdo z vašich příbuzných a přátel bude smažit v pekle na věčnost? Jak třeba někdo kdo vyvraždí vaši rodinu a přijme potom Ježíše bude na věčnost v nebi s vámi?

+1/−1
26.9.2015 0:14

O16n74d64ř83e86j 33P17l23í26v21a 9710925121163

Nědělejte si naděje, že byste byl schopen jen náznakem nějak Bibli uchopit.... tím spíš, že hloubku svého uvažování odhalujete sám ve třetím odstavci - lítání na obláčcích a smažení se v pekle je představa toliko vhodná pro děti, z hlediska výuky náboženství nejvýš tak předškolní.

+1/−1
26.9.2015 1:29
Foto

P54e94t80r 19P32o14u65s63t58e74v55s85k20ý 2804875635275

O žádném létání na obláčku jsem nemluvil. To jste vzal kde? A křesťané najednou nevěří na peklo? Vy asi žijete v jiném vesmíru

+1/−1
26.9.2015 2:06

O18n77d21ř17e95j 66P67l83í91v54a 9860555281973

no, Mekota, Blekota a Jekota tam nebudou :)

+1/0
26.9.2015 2:20
Foto

P39e77t64r 76P95o54u20s28t16e89v51s25k89ý 2384115225355

http://worldnewsdailyreport.com/pope-francis-warns-large-hadron-collider-could-open-gates-of-hell/

Mám papeži napsat, že pan Plíva mu vzkazuje, že je jeho představa toliko vhodná pro děti, z hlediska výuky náboženství nejvýš tak předškolní? Jo urážet to vy umíte, ale s argumenty je to horší.

+1/−1
26.9.2015 2:29

O35n61d93ř62e24j 89P97l57í37v23a 9340395591783

zatím nebylo moc na co by se dalo argumentovat, a doufám, že se opět necítíte uražen, jinak myslím, že jeden z diskutujících pod článkem to zhruba vystihl, tedy přikládám jeho odpověď: 

PS: when the Pope use the term “gates of hell” he is not using it literally, but in the same sense other scientists use, to warn about the material dangers of this kind of experiment.. just remember that a Pope is man with great amount of study in several subjects and great erudition, much more than any of your pop scientists and, of course, much more than a guy who cant understand a simple figure of speech.

A aby nedošlo k mýlce, kritická slova jsou podle mě namířena už na samotného autora článku.

A jestli tedy nemáte zjednodušenou představu o ráji a zatracení, tak to se vám hluboce omlouvám, z mé zkušenosti ale mohu potvrdit, že jí trpí i naprostá vetšina věřících (křesťanů), nicméně, co jsem napsal o vás a vztahu k Bibli, za tím si stojím, sám bych se zařadil spíše do kategorie znalců velmi vlmi povrchních (neboť na dlouhé roky studia biblických textů opravdu nemám).

Papeži klidně napište, kdyby mi i odpověděl, měl bych velkou radost.

0/0
26.9.2015 3:08
Foto

P18e40t75r 25P18o54u13s90t19e16v89s70k31ý 2644795765395

Nevšiml jsem si, že bych někde psal uraženě, ale samozřejmě reaguji, když se mi nějaká formulace nelíbí. Uvědomte si, že plno ateistů také bylo dříve věřících. Divil by jste se kolik toho můžou mít nastudováno

0/0
26.9.2015 3:21

O82n78d28ř60e92j 33P45l24í87v65a 9290685401853

Já zas nepal s umyslem urazit, ale psal jste to vy, že urážet umím. Mezi studiem a pochopením bohužel bývá propastný rozdíl, co se týče Bible opravdu studijní verzi jsem držel v rukou jen párkrát, nahoře na stránce je pár veršů, co by se asi na osm až deset řádků vešlo, zbytek je drobným písmem popsaná stránka vysvětlivek, překladových ekvivalentů a odkazů, a to je pouhé samostudium, mnohem lépe je, pokud vás někdo vede. Na školách teologických bude kvalita zřejmě slušná, co se ale dá slyšet na tzv. biblických hodinách v jednotlivých farnostech taky vždy nebývá 100% a je potřeba docela vybírat, tak asi tak.

+1/0
26.9.2015 3:35

J87i56ř21í 43K84i23n22d92l 2668327443517

Pane Poustevský, proč většina význačných vědců byla věřícími a stále mezi věřícími  jsou vědci. Proč byl první člověk na měsíci byl  věřící, který po návratu prohlásil, že na měsíci silně cítil přítomnost Boha. Já sám nejsem věřící, snažím se víru pochopit, ale nejde mně to. To, ale neznamená, že ji budu odsuzovat. Strašně hezky vystlova Grygar proč věří v Boha, ale já jsem si to bohužel nezanamenal.

0/0
26.9.2015 8:46
Foto

P87e71t53r 68P43o76u60s82t51e60v40s27k25ý 2174405105295

Neodsuzuji věřící v boha. Zkusím to vysvětit na analogii s mimozemšťany. Jak jsem už psal níže, život se skládá z prvků, které jsou ve vesmíru nejčastěji. Víme o kvadrilionech světů, takže existence života jinde je velmi pravděpodobná, ale když někdo začne tvrdit, že si postavili létající talíř, unesli ho paprskem a dělali na něm testy anální sondou je věc naprosto jiná. Těch význačných vědců je asi 7procent, takže ne většina, ale to číslo není nula. A kdyby se víra omezila jen na "věřím,že mezi nebem a zemí něco je" tak nemusíme řešit ideologické náboženské sváry

+1/−1
26.9.2015 10:30

Z88b83y31š77e30k 12H24l19i31n94k62a 3261883210953

Bible je kniha o vztazích mezi Bohem a lidmi. Domáhat se toho, že člověk před více než 3 tisíci lety měl zapsat zprávu o stvoření světa nikoliv tak, jak jí tehdy rozuměl, ale tak, aby byla v souladu s Vašimi soudobými představami a znalostmi je stejný nesmysl, jako požadovat popis mezilidských vztahů v teorii relativity (jen proto, že mezilidské vztahy jsou relativní).

Smyslem zprávy o stvoření je to, že svět vznikl z Božího slova a zem vznikla z Boží vůle pro člověka, aby na ní mohl pobývat. To je vše, víc za tím nehledejte.

+1/0
26.9.2015 9:18
Foto

P26e51t44r 72P70o29u32s51t17e57v43s37k25ý 2934275765815

No jenomže pak není šance rozlišit, které náboženství je správně. Protože takto si omluvíte jakýkoliv text co tvrdí, že je od boha a jediné, co vlastně rozhoduje je, do jaké kultury jste se narodil a to způsobuje všechny ty sváry

+1/0
26.9.2015 10:12

Z21b72y77š48e22k 72H67l69i39n58k21a 3801963650613

Posuzovat jakékoliv náboženství podle soudobých znalostí a představ o přírodních zákonech je prostě nesmysl. Náboženství lze posuzovat pouze dle toho, k čemu vede své věřící. Tedy zda mění člověka k lepšímu či k horšímu. Smyslem jakéhokoliv náboženství je úprava vzájemných vztahů mezi lidmi, nikoliv bádání na poli přírodovědy. Často s odvolávkou na nejvyšší autoritu, která takovou či makovou úpravu deklaruje, v těchto případech se jedná i o úpravu vztahu k té autoritě. Záměrně píšu "často", protože některá náboženství fakticky takovou autoritu nemají, nebo je autorita nějak rozprostřena mezi větší množství entit.

+1/0
26.9.2015 10:54
Foto

P48e44t11r 73P71o67u39s10t65e41v24s30k85ý 2744975255135

http://www.alternet.org/tea-party-and-right/10-worst-terror-attacks-extreme-christians-and-far-right-white-men

Tohle se děje v zemi, kde má křesťanství naprostou převahu a je vyspělá.

0/0
26.9.2015 11:24

Z28b80y15š25e43k 56H13l77i76n13k41a 3691203700203

Lidi jsou polozvířata a většina lidí potřebuje nad sebou bič. Náboženství fungují fakticky jako určitá forma cukru a biče. Je skutečností, že na některé lidi nefunguje nic, kromě fyzické likvidace. Takže ani ten nejlepší systém, to nejlepší náboženství s nimi nehne. Někteří lidé jsou naopak dobří ze své přirozenosti, ti žádný dohled nepotřebují. Ale ostatní masu je třeba nějak ukočírovat a právě jim slouží náboženství nejlépe. A na takovémto většinovém vzorku pak můžeme dobře vysledovat, které náboženství je lepší, než nějaké jiné. Samozřejmě za předpokladu, že jednotlivci z té masy mají nějaký základ víry a přehled o článcích víry a nežijí v daném náboženství jen z pouhé tradice, protože tak žili jejich dávní předci.

0/0
26.9.2015 13:21
Foto

P90e81t87r 80P91o53u14s24t81e71v22s17k97ý 2524815935405

Tady nejde jen o mezilidské vztahy. Bible se snaží pojmout spoustu aspektů. Říká jak se máte stravovat, co si oblékat, jak řešit právní spory, jak léčit, jak být šťastný jako otrok a poslouchat své pány, dokonce jak a kde vylučovat, ale taková zmínka o tom, že si máte umýt ruce před jídlem tam není?

+2/0
26.9.2015 10:50

Z43b18y62š26e60k 45H14l86i96n94k94a 3631963400543

Jenže teď řešíte především Tóru, která je zároveň státním zákoníkem (tedy zakládá státní právo). Avšak i například způsoby řešení sporů (soudnictví) spadají pod to co jsem napsal - úprava vztahů mezi lidmi. Totéž platí i o islámu, ale už ne o křesťanství, křesťan má respektovat státní moc takovou, ve které žije. Ale i to je určitá forma úpravy vztahů mezi lidmi.

+1/0
26.9.2015 11:14

J69i14ř38í 14K85i26n32d59l 2238657323537

Církev nikdy netvrdila, že země je plochá.Tomáš AkvinskýSvět je rozumně stvořen a účelně uspořádán, nemohl vzniknout sám do sebe, resp. náhodou, ale musel být stvořen.( to tvrdí i  věřící Grygar). Boha poznáváme nepřímo skrze jeho výtvory a jejich příčinu. Analogií-pojmy které popisují Boží výtvory. Složeným poznáním - Boha jsme pro naši nedokonalost schopni poznat po částech.

+1/0
26.9.2015 8:41
Foto

P30e49t15r 35P94o18u10s36t12e17v92s40k45ý 2824925945575

Iz 40:22

On se nad kruhem Země na trůn usadil,

obyvatelé země jsou pro něj kobylky.

On prostírá nebe jako baldachýn,

roztahuje je jako stan k bydlení.

Mat 4:8 Poté ho ďábel vzal na velmi vysokou horu a ukázal mu všechna království světa a jejich slávu.

Mat 4:9 “To všechno ti dám,” řekl mu, “když padneš na kolena a pokloníš se mi.”

Daniel 4:7 Na lůžku jsem měl v mysli toto vidění: Hle, spatřil jsem, jak se uprostřed země tyčí obrovský strom.

Daniel 4:8 Rostl a sílil, až jeho vrchol dosáhl k nebi, a ten strom byl vidět ze všech konců světa.

Daniel 4:9 Měl krásné listí a hojné ovoce, kterým se všichni sytili.

+1/0
26.9.2015 11:31
Foto

P19e59t84r 41P66o46u93s23t77e18v23s20k58ý 2494595375915

Job 38:12 Poručil jsi jitru někdy v životě,

ukázals někdy místo Jitřence,

Job 38:13 aby uchopila zem za okraje

a ničemy z ní hnala ven?

0/0
26.9.2015 11:33

J83a47r90o69s10l55a95v 13P52l61a20c97h67e12t33k36a 7116136156479

A co mame dalsiho? Dusi?

0/0
25.9.2015 23:58

Z21b63y12š21e22k 26H10l85i25n53k67a 3431123520983

To si rozhodněte sám. Máte jistotu v tom, že Váš rozum a poznání jsou objektivní, tedy oddělitelné od Vašich individuálních schopností? Respektive od individuálních schopností jakéhokoliv člověka? :-)

Já takovou jistotu v žádném případě nemám...

0/0
26.9.2015 0:02

M54a14r87i19e 14P87o37k23o83r82n24á 9195154890

Dnes se tak nějak ve Vašem článku ztrácím. Určitý soulad pociťuji tak poslední čtvrtině článku, ale tam zas nevidím důvod zapojovat do toho náboženství. Nevidím to totiž jako hlavní problém dneška. I kdyby ty davy lidí, co do Evropy proudí byli čistí ateisté, tak se na problému nic moc nemění. Neumětelské pokusy sociálního inženýrství za podpory falešného humanismu, neschopnosti nazývat věci pravým jménem na pozadí strategických mocenských her o zdroje a nadvládu, to je ta pravá bída dneška.

Lidé potřebují pocit stability, aby částečně odhadli perspektivu pro své potomky, aby cítili tu kontinuitu života. Pokud ji nepociťují a žijí jen přitomností, tak jim mnoho věcí nedochází a nevadí. Náboženství u mnohých hraje roli jakéhosi stabilizátoru a velmi jim pomáhá v jejich životě i výchově potomků. Tak jako jsme se v Evropě dokázali zbavit vzájemné nevraživosti vůči jiným denominacím (hlavně když se do toho přestali plést mocní), tak dokázali po staletí žít v Syrii, Libanonu, Palestině, Iráku i jinde lidé různých vyznání. Problémem se stalo, když do toho začala zasahovat státní moc místní nebo dokonce vnější. Vyvstanou konflikty, pak se do toho zamíchá naboženství a už to jede.

V nynější době se některé náboženství, hlavně islám, vůči ostatním velmi vymezilo, radikalizovalo, a proto tohle promíchávání lidí různých kultur nic dobrého přinést nemůže, jen války a chaos.

+2/−1
25.9.2015 21:35



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.