Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Velký souhlas, karma. Ještě by se dalo pohovořit o polyteistických náboženstvích, která většinou jsou díky vnitřní konkurenci také o něco tolerantnější.

0 0
možnosti

Hezký článek!!!!Náboženství jakéhokoliv je nástrojem manipulace,jako politika.....

0 0
možnosti

Pane Závladský, ne vždy se s Vámi shodnu, ale tento Váš článek mne více než zaujal. Jsem ale přesvědčena, že na vině není náboženství (jakkoliv se v dané době, v daných zeměpisných šířkách a pro danou skupinu nazývá a cokoliv hlásá), ale stádnost lidstva jako takového. Stádnost daná neochotou jedince přijímat odpovědnost za jeho činy a snahou schovávat se za pohyb či činy stáda a ideálně najít vůdce či viníka (nezřídka jde o jednu osobu).

Ještě jednou děkuji a dávám karmuR^

0 1
možnosti

Já váš článek i názory v něm obsažené, přijímám zcela bez výhrad, takže nemám co bych dodal. R^:-)

1 0
možnosti

I z diskuse je zřejmé, pane Závladský, že jste pustil džina z lahve; je to na debatu min. na mnoho hodin a to ještě, bez jakéhokoli ponižování, pro vzdělanější nebo obecně pro přirozeně filozofií nadané (ne každý inženýr musí rozumět toku myšlenek pro filozofické závěry).

K tématu si dovolím velmi zjednodušený příklad. Správně jste zařadil komunistické snažení vedle jiných náboženství. Ta lákavá idea obou měla a má za cíl, vytvořit nového, lepšího člověka. U křesťanství je to přiblížení se k Bohu, který však (řekl bych paradoxně) je současně  v každém v nás a je jen potřeba mu dát prostor. U komunistů byla vize beztřídní společnosti, kde i ti nejschopnější dají svůj um ve prospěch celku a ve finále si bude každý brát dle svých potřeb. Odměna zásluhovosti se mnohým jevila jako dočasná (rovnostářství).

U křesťanství a jejímu snažení, i přes velké středověké zátočiny, je cesta stále otevřená, jen po ní jde stále méně lidí. Idealismus komunistické  myšlenky tvrdě narazil (již od počátku) na lidskou pudovou přirozenost a naprostá neschopnost čistění vedoucího aparátu zevnitř umožnila pomocí kariéristů a často lidské spodiny (nepočítaje vnější vlivy) toto snažení z historického pohledu velmi rychle pohřbít.

 Kapitalismus, při své lepší produkci do určité míry pudovosti (právo silnějšího) využívá; jistě se k tomu řadí i ustálená klišé - být na správném místě na správném místě nebo štěstí přeje připraveným. Každé společenství (již od zvířecí smečky) musí být nějak organizované, jinak se velmi rychle rozpadne. Kapitalismus, po strastiplné cestě, našel svou, existenci zachovávající, organizaci v demokracii (ekonomické poučky záměrně vynechávám). I jeho končící živostnost je pro některé již na dohled ( spotřební společnost, globalizace, stále se rozevírající nůžky mezi bohatými a chudými, nekryté velké množství peněz a pod.), což je výzvou pro dnešek, jak dál.

I

1 1
možnosti

Islám měl na počátku v jeho tvůrci - Mohamedovi - toho, kdo hledal lepšího člověka. Svým učením potlačil zvířecí způsoby kočovných kmenů ( např. vraždění novorozeňat ženského pohlaví), paradoxně zlepšil tehdejší postavení žen, ale se vzrůstající světskou mocí velmi výrazně vystoupilo na povrch jeho ego ( časová linie veršů Koránu to dosvědčuje) a když vložil do základu víry jeho neměnnost, zakonzervoval jeho vývoj v 7. století.

Víc než náboženské jsou však ideologické zásady organizování společnosti a rodiny velmi jednoduché (úspěšnost v šíření) a více než jiná hnutí, silně nabádající k expanzi a víc než jiná, trvající na jedinečnosti ( za mnohé jiné: všichni se rodíme jako muslimové?!)

Nezrůdnější odnože islámu jsou právě ty, které se vracejí k základům, k Mohamedovi, do středověku. I přes 1,5 miliardy muslimů tvrdím, že islámská ideologie je vždy zneužívána k uchopení moci a při malé motivaci k hospodářskému rozvoji, k parazitování na jiných společenstvích. Nebýt ropy a petrodolarů, mnozí v Evropě by ani nevěděli, co to islám je.

0 1
možnosti

Naprosto s Vámi souhlasím. Když ty rvačky o sebe bůh viděl nechal svět napospas sobě samému. Zbyly jen emoce, instinkty a rozum.

0 0
možnosti

Připojím citáty dvou křesťanských osobností s trochu podobným vyzněním: Blaise Pascal říká, že člověk nikdy nekoná zlo tak dokonale a s nasazením, jak když jej koná z náboženského přesvědčení. A C. S. Lewis říká v podobném duchu hořkou pravdu: Pokud se křesťanství nezdaří učinit člověka mnohem lepším, učiní jej mnohem horším.

Ani jeden z nich ovšem negeneralizuje, nenasazuje si jednobarevné brýle. Cokoli se dá použít nebo zneužít, hned druhý bod Desatera je Nezneužiješ jména Božího. Pod to se snad taky podepíšete.

Pokud tvrdíte, že je každé náboženství chybné, musíte to vztáhnout i na náboženství rozumu. Tedy nekriticky dávat rozumu větší místo, než mu přísluší.

.

K zamyšlení doporučuji tématický úryvek z knížky M.O.Váchy, kritický pohled "zevnitř":

http://fojtikova.webnode.cz/news/neumelcum-zivota-skvela-kniha-marka-vachy/

2 1
možnosti

Budu citovat Nikolu Teslu: (A machine to end the war, 1937)

There is no conflict between the ideal of religion and the ideal of science, but science is opposed to theological dogmas because science is founded onfact. To me, the universe is simply a great machine which never came into being and never will end. The human being is no exception to the natural order.Man, like the universe, is a machine. Nothing enters our minds or determines our actions which is not directly or indirectly a response to stimuli beating upon our sense organs from without. Owing to the similarity of our construction and the sameness of our environment, we respond in like manner to similar stimuli, and from the concordance of our reactions, understanding is born. In the course of ages, mechanisms of infinite complexity are developed, but what we call "soul " or "spirit," is nothing more than the sum of the functionings of the body. When this functioning ceases, the "soul" or the "spirit" ceases likewise.

Lidské myšlení je pouze a jenom souborem 0 a 1 na synapsích v našem mozku... něco udeří z prostředí na vaše tělo, to vyšle elektrický signál... no a pak se v podstatě tranzistorovou logikou danou strukturou mozku (a toho co vyplyvnou ostraní receptory) formuluje odpověď.

Pravda neuron má oproti tranzistoru jednu výhodu - může vytvořit více spojení na více buňek, spojení citlivých na jiné chemikálie, takže snadno 1 buňka nahradí desítky či stovky tranzistorů. (jako takové se blíží spíš grafickému procesní jednotce než výpočetní procesní jednotce)

navíc sice mozek vzniká podle genetického programu ale zároveň se dále dotváří buněčná spojení během života čímž se dále programuje.

0 0
možnosti

Cituji Vás:"tvrdím, že každé náboženství je chybné, protože staví vznesená tvrzení nad rozum a jeho poznání." Hodně dogmatický!:-)

Trochu to posunu, ale snad jen zdánlivě jinam: jsou i poezie,umění, láska  "chybná", když nemájí nic společného s rozumem a poznáním? A to snad rozum a poznání je nějaká konečná ,neměnná  a nejvyšší hodnota s kterou všechno poměřujete?

2 1
možnosti

Nic lepsiho nez rozum a poznani nemame, takze nam to bude muset stacit.

2 0
možnosti

Dnes se tak nějak ve Vašem článku ztrácím. Určitý soulad pociťuji tak poslední čtvrtině článku, ale tam zas nevidím důvod zapojovat do toho náboženství. Nevidím to totiž jako hlavní problém dneška. I kdyby ty davy lidí, co do Evropy proudí byli čistí ateisté, tak se na problému nic moc nemění. Neumětelské pokusy sociálního inženýrství za podpory falešného humanismu, neschopnosti nazývat věci pravým jménem na pozadí strategických mocenských her o zdroje a nadvládu, to je ta pravá bída dneška.

Lidé potřebují pocit stability, aby částečně odhadli perspektivu pro své potomky, aby cítili tu kontinuitu života. Pokud ji nepociťují a žijí jen přitomností, tak jim mnoho věcí nedochází a nevadí. Náboženství u mnohých hraje roli jakéhosi stabilizátoru a velmi jim pomáhá v jejich životě i výchově potomků. Tak jako jsme se v Evropě dokázali zbavit vzájemné nevraživosti vůči jiným denominacím (hlavně když se do toho přestali plést mocní), tak dokázali po staletí žít v Syrii, Libanonu, Palestině, Iráku i jinde lidé různých vyznání. Problémem se stalo, když do toho začala zasahovat státní moc místní nebo dokonce vnější. Vyvstanou konflikty, pak se do toho zamíchá naboženství a už to jede.

V nynější době se některé náboženství, hlavně islám, vůči ostatním velmi vymezilo, radikalizovalo, a proto tohle promíchávání lidí různých kultur nic dobrého přinést nemůže, jen války a chaos.

2 1
možnosti
Foto

V Syrii, Libanonu, Palestině, Iráku od vzniku islámu, žili lidé jiného vyznání  jako občané třetí kategorie to je Dhimmí s povinností platit džizju, dań na hlavu. S povinností dodržovat pravidla islámu.

2 0
možnosti
Foto

Snad poprvé s Vámi souhlasím a dávám karmu R^

Ale též je velmi zajímavý názor Jiřího Svobody.na Nový zákon.

Já to zkrátím.

Drtivá většina náboženství (včetně křesťanských) je obyčejný byznys se strachem člověka ze smrti.

Když se člověk projde po Olomouci či Kroměříži, tak najde důkazy, že církevní preláti si žili jako knížata.

3 1
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS